Vurderingstips 1: Utgangsbillett

Når man tenker vurdering for læring er elevenes vurdering av undervisningen – og lærerens vurdering av elevenes utbytte viktig for å justere undervisningen underveis.
Hvis elevene ikke har lært det man har forventet – eller kanskje veldig mange er klare for å gå videre – må man tilpasse undervisningen til dette.

Utgangsbillett fungerer som en kort tilbakemelding på hva elevene har lært eller hvordan de vurderer undervisningen. Gjennom å svare på noen små spørsmål på slutten av en økt får man en pekepinn.
Gi elevene en lapp (eller en elektronisk spørreundersøkelse) der de svarer kort på noen spørsmål til slutt i økta.

Eksempler på spørsmål til en utgangsbillett kan være:
– Hvilket år skjedde det?
– Nevn tre viktige navn
– Hvorfor var det viktig at…?
– Hva var det du ikke forsto fra denne timen?
– Regn ut dette stykket.

Bjørn Helge Græsli har også skrevet om utgangsbillett på sin blogg:  Her

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

2 thoughts on “Vurderingstips 1: Utgangsbillett”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s