Vurderingstips 4: Sjekkliste

Enten ved oppstart av et tema, eller etter at undervisningen har pågått en periode, kan det være en god ide både for læreren og eleven å bruke en sjekkliste. Med denne kan eleven få oversikt over hva man kan og hva man bør jobbe mer med, og læreren kan få en oversikt over elevens og klassens behov slik at man kan justere undervisningen.

En sjekkliste er oversiktlig å forholde seg til for eleven. For læreren kan den fungere forpliktende for undervisningen. Hvis sjekklisten er laget på forhånd og samsvarer med læringsmålene for temaet, vil den være en rettesnor for læreren i undervisningen på vei mot målene.

Her er et eksempel på en sjekkliste: Midtøsten_sjekkliste

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

1 thought on “Vurderingstips 4: Sjekkliste”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s