Vurderingstips 5: Gi muligheter til å bruke tilbakemeldingene du gir

En erfaring jeg har gjort meg er at det er en fordel om tilbake-/fremovermeldinger er såpass generelle at de kan tas i bruk med en gang, uavhengig av hva som er neste emne på planen. Når elevene ser at de kan ta til seg tilbakemeldingen og ha nytte av den med en gang, fungerer den ofte bedre enn om den kan brukes lengre inn i fremtiden.
Når man har valgt å ha en presentasjon som vurderingsform kan denne med fordel etterfølges av en ny presentasjon (eller en annen form der tilbakemeldingen har umiddelbar nytte).

Et eksempel på fremovermelding til en elev som har levert inn en oppgave kan være:

For å øke kompetansen din i faget bør du jobbe videre med å finne flere eksempler. Å ta med flere eksempler når du forklarer et fenomen gjør at du i større grad får vist at du forstår innholdet.

Et annet eksempel kan være:

For å få frem kompetansen din i faget bedre bør du jobbe med å fylle ut svarene dine mer. Sørg for å få med alt du tenker er relevant informasjon i svarene. Hvis du er i tvil om informasjonen er relevant bør du vurdere å ta den med likevel. Da kan du få vist større forståelse og oversikt over temaet.

Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s