Vurderingstips 7: La elevene velge vurderingsform

Alle elever har sterke og svake sider. Noen er sterke muntlig, andre skriftlig og andre igjen praktisk. Noen ganger kan kanskje elevene selv velge hvordan de vil vise kompetansen sin?

Gjennom å få velge egen presentasjonsform vil man kunne få brukt sine sterke sider, samtidig som man får en mulighet til å være kreativ i prosessen frem mot et produkt. Hvis elevenes produkter skal vises frem for andre, blir det kanskje også mer spennende og lærerikt for elever som skal høre på (og kanskje delta i hverandrevurdering) å få se ulike presentasjoner av et tema.
Et mål ved presentasjoner i en klasse er naturlig nok at tilhørerne skal sitte igjen med økt kunnskap etter presentasjonene, og ulike presentasjoner vil kunne nå flere av tilhørerne.

En mulighet kan være å la elevene velge selv mellom en prøve og en innleveringsoppgave – slik at alle får vist frem mest mulig av kompetansen sin.

Å la elevene delta i valg av vurderingsform kan gi elevene økt motivasjon for en oppgave, samtidig som kreativiteten stimuleres, man får varierte produkter/presentasjoner og økt mulighet for å få vist frem sin kompetansen.

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

2 thoughts on “Vurderingstips 7: La elevene velge vurderingsform”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s