Eksempel 1 på vurdering med fremovermelding

Her er et eksempel på en vurdering av en samfunnsfagspresentasjon. Tema for presentasjonen var «den kalde krigen», og elevene kunne velge mellom ulike oppgaver for å vise sammenhengen mellom årsaker-virkninger-hendelser.

Denne oppgaven ble vurdert til at eleven viser høy måloppnåelse i forhold til disse læringsmålene:

Læringsmål:
– Jeg kan fortelle om og reflektere rundt årsaker, viktige hendelser og ettervirkninger av den kalde krigen
– Jeg kan fortelle om hovedtrekk ved den kalde krigen med hjelp av selvvalgte hjelpmidler.

Min skriftlige vurdering til eleven:

Du valgte å presentere en tidslinje for den kalde krigen. Presentasjonen din viser at du kan fortelle om de viktigste hendelsene, og nevne hvilke konsekvenser disse hendelsene hadde. Du har også vist at du kan bruke ulike faguttrykk i presentasjonen, og at du kan forklare hva disse betyr. Da viser du at du har forståelse for innholdet i begrepene.

For å øke kompetansen din i faget kan du jobbe med å bruke og forklare enda flere faguttrykk. Et eksempel fra denne oppgaven er «muslimsk fundamentalisme». Du må også sørge for at du selv forstår innholdet i uttrykk du bruker.

Du bør også jobbe med å fortelle hvorfor du har valgt ulike hendelser, hvorfor disse har stor betydning. Da får du vist at du kan begrunne utvalget ditt, og at du evner å trekke ut det viktigste.

Eleven fikk også en tilbakemelding fra tilhørerne, med positive kommentarer og tips til videre arbeid.

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s