Vurderingstips 11: Muntlig gruppeprøve

Når man skal vurdere elever og gi tilbakemeldinger, bør man ha fokus på hva eleven mestrer. Muntlige gruppeprøver kan være en måte å vurdere elever på, der de får vist kompetansen sin.

Gjennomføring

Elevene deles inn i grupper på 4-5. Elevene og lærer sitter sammen i en gruppe slik at man kan få til en naturlig samtale.
Lærer stiller spørsmål ut fra spørsmålslisten, og velger blant elevene som ønsker å svare.
En muntlig gruppeprøve bør ha et tidsspenn på minst 20 minutter, slik at elevene rekker å vise frem kompetansen sin.

I etterkant gir lærer en skriftlig og muntlig tilbakemelding til elevene på kompetanse og «vekstpunkter».

Elever som ikke deltar i gruppesamtalen kan jobbe med en innleveringsoppgave eller andre områder i faget slik at man får jobbet videre med faget. Hvis man velger å bruke innleveringsoppgaver kan man få et bredere vurderingsgrunnlag.

Refleksjoner

En muntlig gruppeprøve kan gjennomføres med en åpen eller en «hemmelig» spørsmålsliste. Man kan stille spørsmål til elevene, og de elevene som ønsker å svare kan ta ordet. Deretter kan andre få muligheten til å utdype svarene, eller lærer kan stille logiske oppfølgingsspørsmål. Ofte kan elever sitte med noe kunnskap, og ha lettere for å presentere denne når den bygger på andres innlegg.

Gjennom å variere mellom faktaspørsmål og refleksjonsoppgaver kan man nå ulike elever, og få en naturlig tilpasning til elevenes nivå. Lærer kan også velge å stille spørsmål eller oppfølgingsspørsmål til elever man vil ha med i samtalen, eller som man har inntrykk av at har mulighet til å svare.

Min erfaring er at man gjennom en muntlig gruppeprøve får god oversikt over elevenes kompetanse i et tema. Noen lærere vil kanskje ønske å bruke et vurderingsskjema for å notere underveis for å ha oversikt over elevenes prestasjoner.
Elever uttrykker ofte at de bedre får vist frem hva de kan på denne måten – gjerne i motsetning til en prøve der man må svare på bestemte spørsmål. I en tradisjonell prøvesituasjon kan elever sitte med mye kunnskap som ikke blir testet på akkurat denne prøven, samtidig som de kan ha mangelfull kunnskap på enkeltområder som man blir spurt om på en prøve.

Eksempler på spørsmål

Man bør variere mellom faktaspørsmål og refleksjonsspørsmål. For å nå alle elevene bør også sammenligning, eksempler og argumenter på ulike nivåer høre med.

Faktaspørsmål kan være relativt enkle og kan kreve et kort svar:
– Nevn en årsak til 2.verdenskrig.
– Hva er den seksuelle lavalder?
– Nevn et argument for økt drivstoffavgift.

De kan også kreve lengre svar og at eleven må velge ut noe informasjon:
– Fortell hvordan lovverket har forandret seg.
– Nevn tre eksempler på lover.
– Hva er forskjellen på kommunisme og kapitalisme?

Refleksjonsspørsmål kan være enkle:
– Hva synes du om den seksuelle lavalder?
– Kan mobiltelefon betegnes som en revolusjon?

Refleksjonsspørsmål kan også være mer avanserte:
– Hvilken årsak til 1.verdenskrig mener du er den viktigste?
– Sammenlign kommunismens og kapitalismens utfordringer
– Har velferdssstaten blitt for stor?

En grei avslutning på en muntlig gruppeprøve kan være å la alle elevene velge noe de vil fortelle selv. Da kan de få vist fram kompetanse de har, som de ikke har fått mulighet til å vise under samtalen.

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

One thought on “Vurderingstips 11: Muntlig gruppeprøve”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s