Vurderingens hensikt

Vurdering skal være en integrert del av undervisningen, og underveisvurdering skal ha fokus på læring slik at elevene kan komme videre og øke kompetansen sin. Vurderingen vil få konsekvenser for undervisningen både før og etter vurderingssituasjonen.
I praksis bør man tenke igjennom

– Hvilke mål skal vurderes?

– Hva ønsker jeg å oppnå med vurderingen? (se status – vurdere fremgang – kunne gi veiledning)

– Hvordan skal jeg vurdere elevene slik at de best får vist hva de kan?

– Hvordan skal elevene bruke vurderingen videre?

– Hvordan legger jeg opp undervisningen frem til vurderingssituasjonen?

– Hvordan legger jeg opp undervisningen etter vurderingssituasjonen?

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s