Vurderingstips 12: Åpne vurderinger

Elever kan vurderes på mange måter; Prøver, innleveringer, høringer, presentasjoner, osv. En måte å tenke vurdering på er å være åpen til eleven på hvordan de skal vurderes og på hvilke oppgaver de får når de skal vurderes.

Når man skal vurdere elevene, kan man gi dem oppgaven (e) på forhånd, sammen med vurderingskriterier. Da vil elevene få oversikt over hvordan de vurderes, og hva som skal vurderes.
En logisk konsekvens av dette vil være at oppgavene ikke består av «enkle» faktaspørsmål/stikkprøver fra lærestoffet. Da vil elevene kun ha fokus på de begrensede faktaspørsmålene/oppgavene, og de kan miste motivasjonen for å lære fagstoff som ikke blir testet.

Fordeler:

Elevene vet hva som skal skje (noen gruer seg i tilfelle det blir fremføring i full klasse, noen er nervøse for å ikke prestere osv.)

Elevene kan etterspørre mer eller endret undervisning hvis det er noen områder de føler det er behov for mer undervisning på.

Elever kan bli mer motiverte for å lære når de ser sammenhengen mellom undervisningen og vurderingen, og at de på forhånd vet hva de skal lære.

Læreren kan undervise direkte mot vurderingssituasjonen.

Læreren må planlegge i forkant, og planlegge mot læringsmålene. Læreren må også planlegge og sette av tid etter behov til vurderingssituasjonen.

Læreren ledes mot å vurdere mer helhetlig kompetanse (høyere taksonomisk nivå – se Bloom’s taksonomi) foran avgrensede fakta av typen årstall eller navn.

Praksiseksempel

Når det er aktuelt å sjekke «ren faktainformasjon» kan man f.eks. velge å formulere oppgavene slik:
– Prøven vil inneholde to ligninger med en ukjent, to ligninger med to ukjente, et ligningssett som skal løses grafisk og med innsettingsmetode. Den vil også inneholde tre tekstoppgaver, og en oppgave du kan løse på ulike måter.

Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

4 kommentarer om “Vurderingstips 12: Åpne vurderinger”

  1. Prøv ut Its learning sitt modul for Prøvemodus – Jeg har laget en nettside http://www.prøvemodus.no – den tar for seg veldig spennende tekning om undervisning hvor PCn kan brukes hele tiden i et lukket miljøe hvor elevene MÅ gjøre det de skal. Vurdering blir mye lettere hvis du vet at elevene har fokus der de skal og ikke sløser bort tiden på facebook og alt annet. Grunnlag for vurdering må være at elevene faktisk har hatt konsentrasjon rundt oppgaven. Saken idag er at de flinke elevene har både konsentrasjon overskudd og energi nok til både facebook, nettsider og selve oppgaven, mens de svake elevene ALLTID taper på åpne løsninger hvor man kan velge å gjøre det man vil. De med konsentrasjonsvansker har lett for å bli distrahert og velge ting som ikke er så smart – og ender opp med dårlige vurderinger. For å kunne vurdere godt så må altså selve arbeidssituasjonen og rammene rundt den planlegges nøye

    Liker

    1. takk for innspill 🙂
      Jeg tenker at prøvemodus kan være er nyttig verktøy når man ønsker å ‘lukke inne’ undervisningen. Noen ganger vil man kanskje heller gi elevene mulighet til å orientere seg selv og velge egne kilder?
      Formålet med arbeidet må bestemme virkemidlene. …

      På min skole har vi kun pc’er tilgjengelig når de skal brukes i undervisningen, og forbud mot bruk av sosiale medier i skoletiden.
      I tillegg til retningslinjer bør det jo også være et mål for lærere å engasjere elevene i undervisningen – kanskje praksis må endres for å få det til? Her tror jeg det er mye å hente.

      Liker

      1. Vel – elevene bruker ikke PCene til notatskriving fra lærens forelesning, men til forskjellige typer oppgaveskriving osv. Ofte snur vi pultene slik at elevene sitter med skjermen mot læreren. Vi har også mulighet gjennom systemet vårt til å stenge elevene ute fra nettet hvis vi ønsker det, og kun ha tilgang til It’s learning (nyttig ved f.eks. prøver)

        Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s