Vurderingstips 16: Tommelmetoden

Som lærer bør man være interessert i å få tilbakemelding på om undervisningen fungerer, og hva elevene har lært. En rask og enkel måte å få innspill på kan være «tommelmetoden».

For å få tilbakemelding fra elevene, kan man be dem lukke øynene og svare på spørsmål gjennom å vise tommel opp, ned eller vannrett. Gjennom at elevene lukker øynene ser ikke andre hvilke tilbakemeldinger man gir, og man blir heller ikke påvirket av andre.

Tilbakemeldingene man får fra elevene kan man bruke til å justere undervisningen slik at man når elevene på best mulig måte. Kanskje man må forenkle språket, bruke andre undervisningsmetoder eller hjelpemidler/ressurser for å øke læringen?

Man kan velge enten å forberede elevene på at disse spørsmålene kommer i slutten av timen, eller velge å gjennomføre uten forberedelse.

Eksempler på spørsmål man kan stille:

  • Vet du hva målet med dagens time var?
  • Forsto du hva læreren forklarte?
  • Forklarer læreren på en forståelig måte?
  • Vet du når (__den franske revolusjon foregikk__)
  • Vet du hva en revolusjon er?
  • Forsto du innholdet i denne filmen?
  • Hvordan var arbeidsinnsatsen din når du jobbet med oppgaver?
  • Ga du positiv respons til eleven du samarbeidet med?
Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

2 thoughts on “Vurderingstips 16: Tommelmetoden”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s