Hvordan kan man vurdere elevenes kompetanse?

Kompetanse kan forklares som «evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer» (LK06). Kompetanse må derfor forstås som noe mer enn faktakunnskap, og blir derfor mer kompleks å måte/vurdere. Elevens kompetanse vil være naturlig å vurdere gjennom større arbeider som for eksempel terminprøver. En fagtekst i samfunnsfag vil være et godt vurderingsgrunnlag, siden eleven må vise bred kompetanse. Slike oppgaver kan dekke mange kompetansemål, og dermed måle elevens brede kompetanse i faget.

Jeg mener det er en fordel om man kan få vurdert elevenes kompetanse på flere ulike måter. Noen eksempler er muntlig presentasjon, klassediskusjon, innlevering, prøve, gruppeoppgave og filmproduksjon. Slik vil elevene få mulighet til å vise frem sin reelle kompetanse på flere måter, og samtidig vil elevene få trent på å formidle med varierte metoder.

Enkelte elever er sterkere muntlig, mens andre er sterkere skriftlig eller praktisk. Hvis man varierer vurderingssituasjonene vil flere elever få gode muligheter til å vise kompetansen sin.

Selv om man skal vurdere elevenes kompetanse, kan det likevel være relevant å vurdere elevenes kunnskaper og ferdigheter i fagene. Gjennom for eksempel faktaprøver og gloseprøver kan man få oversikt over elevenes kunnskaper, som er en del av den større kompetansen.

Se for øvrig Vurderingstips nr. 7 – La elevene velge vurderingsform.

Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s