Vurderingstips 18: Spar tid på presentasjoner

Ofte kan det være  nyttig med presentasjoner i full klasse; elevene får trent på å formidle til et publikum, eleven kan lære av hverandres presentasjoner og presentasjonsteknikk, og elevene kan jobbe med hverandrevurdering.

Ulemper med med presentasjoner i full klasse er at gjennomgangen tar lang tid og kan ta mye tid fra undervisningen, og presentasjoner av ujevn kvalitet kan gi begrenset utbytte for tilhørerne. Noen elever synes også det er ubehagelig å presentere foran en hel klasse.

En effektiv måte å gjennomføre presentasjoner på er å spille inn presentasjonene på film. Dette kan elevene gjøre både på skolen og hjemme. Elevenes arbeid kan lagres i en læringsplattform slik at læreren kan vurdere disse utenfor undervisningstimene. Det er mange fordeler med dette:

– klassen får bedre tid til undervisning
– læreren kan se presentasjonene flere ganger når man vurderer
– elever slipper å grue seg til presentasjoner
– presentasjonen er lagret for senere bruk

For at elevene likevel skal kunne drive hverandrevurdering kan læreren plukke ut presentasjoner som kan vurderes av medelever, og læreren kan velge ut gode presentasjoner som gode modeller for andre elever.

Programmer som Screencast-o-matic er enkle å bruke for å spille inn og lagre presentasjoner. Dette er et online-program som er enkelt i bruk og som gir mulighet for å filme både en presentasjon og den som spiller inn samtidig. Programmet finnes på www.screencast-o-matic.com.

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

5 thoughts on “Vurderingstips 18: Spar tid på presentasjoner”

  1. Hei.
    Dette var eit kjempebra tips!
    Eg har nokre spørsmål: Korleis vurderer du då manusbruk og det å kunne eit emne så godt at ein kan snakke fritt om det? Greier du å sjå det på om/kor ofte dei ser inn i kamera?

    Eller kva med intonasjon og uttale i engelsk – det vert kanskje vanskeleg å vurdere dersom ein nyttar screencast-o-matic? Eg opplever iallfall at elevar ofte har ulik intonasjon og uttale når dei les og når dei snakkar fritt.

    Lik

    1. Hei! Gode spørsmål 🙂

      Angående å vurdere manusbruk, så synes jeg at jeg hører/ser relativt godt om eleven ‘eier’ stoffet. I mine fag er ikke presentasjonsteknikk i seg selv så relevant å vurdere heller.

      Som du sier kan det noen ganger bli litt kunstig på innspilte presentasjoner. Derfor bør man også bruke samtale og ‘live’ presentasjoner i tilleg. Men dette sparer inn mye tid 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s