Gjennomføring av halvårssamtaler

Vurderingsforskriften sier at:
Alle elever har krav på en samtale med en lærer hvert halvår. Samtalens fokus skal være elevens faglige utvikling. Elevens kontaktlærer har ansvaret for dette, men ansvaret kan delegeres til faglærere av rektor. Samtalen kan gjennomføres i forbindelse med samtaler med foresatte eller halvårsvurderingen.

Slike samtaler omtales ofte som elevsamtaler, utviklingssamtaler, fagsamtaler eller som jeg har beskrevet dem her, som halvårssamtaler.

Skoler organiserer disse samtalene ulikt: Dette kan for eksempel foregå enten ved at kontaktlæreren gjennomfører samtaler, eller at skolen legger til rette for at hver faglærer kan gjennomføre en samtale med hver elev i sitt fag. Tidspunktet for samtalene kan også variere fra skole til skole.

Her har jeg sett på to alternative måter man kan gjennomføre samtalene på:

Kontaktlærer gjennomfører samtaler
Fordelen med at kontaktlæreren gjennomfører denne samtalen, er at kontaktlæreren har større oversikt over elevens generelle utvikling, og dermed kan diskutere mer overordnede målsetninger med eleven. Eksempler på områder som er mer generelle kan være arbeidsinnsats, kvalitet på leksearbeid, muntlig aktivitet,

Ulempen med at kontaktlæreren gjennomfører samtalen, er at kontaktlæreren ofte ikke har innsikt i elevens kompetanse, arbeidsinnsats og utvikling i det enkelte fag. Dermed kan det være vanskelig å ta tak i elevens utfordringer.

Faglærer gjennomfører samtaler
Fordelen med at faglærer gjennomfører en samtale med hver enkelt elev, er at faglærer har god innsikt i elevens styrker og utfordringer i faget. Faglæreren kan dermed gi eleven konkrete tilbakemeldinger og forslag til hvordan eleven kan øke kompetansen sin i faget.

Ulempen med at faglærer gjennomfører samtalene, er at det vil være vanskelig for eleven å følge opp tilbakemeldinger fra opptil ti ulike fag samtidig. Man vil heller ikke få noen generell tilbakemelding som vil gjelde elevens utvikling på tvers av fagene.

Mine tanker:
Jeg tenker at det kan være hensiktsmessig at kontaktlærer gjennomfører halvårssamtalene med elevene, og at det skjer i forbindelse med halvårsvurderingen. En forutsetning for dette er at eleven stiller forberedt til samtalen. Dette kan man oppnå ved å gi eleven ansvaret for å se igjennom og oppsummere vurderinger/tilbakemeldingene eleven har fått i fagene på forhånd, slik at eleven kan ta opp utfordringer og uklarheter med kontaktlæreren.

Samtidig er det hensiktsmessig å koble halvårsvurderingen sammen med samtalen, slik at eleven og læreren kan ta utgangspunkt i denne når man diskuterer målsetninger og virkemidler for å nå målsetningene. Samtalen bør ende opp med enighet om konkrete målsetninger for eleven, og en plan for oppfølging av disse.
Jeg tror det er en fordel for eleven å få en generell tilbakemelding, fremfor detaljerte tilbakemeldinger fra de ulike fagene. Ofte har eleven et potensiale på tvers av fagene (arbeidsinnsats, leksearbeid, muntlig aktivitet, tekstproduksjon, muntlig formidling, faktakunnskap/refleksjon), og det er hensiktsmessig å jobbe med et eller to mål som gjelder flere fag. Gjennom at eleven får få og konkrete tips til hvordan eleven kan øke kompetansen sin, øker sjansen for at eleven holder fokus på disse. Det blir også lettere for kontaktlærer/faglærere å følge opp få mål.

Hvis eleven får for mange mål å forholde seg til, vil det bli vanskelig å følge dette opp. Dette gjelder både for eleven, foresatte og for kontaktlærer/faglærer. Hovedmålsetningen må være at eleven kan utvikle seg best mulig, og det gjøres mest effektivt gjennom å ha få, konkrete mål og en tydelig plan for oppfølging. Man kan gjerne utarbeide et skriftlig notat som er forpliktende for eleven, slik at man lettere kan følge opp målsetningene.

Kilde:
http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Tips-og-rad/Slik-kan-du-gjennomfore-samtaler/

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s