Kunnskap eller kompetanse?

Hva er kunnskap og kompetanse?

Når man skal vurdere elevenes kompetanse, bør man ha klart for seg hva kompetanse egentlig betyr.
Kompetanse er i læreplanen definert som «Evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer». Psykologen Bloom har definert kunnskap som «å kunne gjengi innlært stoff». Ut fra disse to definisjonene kan man ikke sette likhetstegn mellom faktakunnskap og kompetanse.
Kompetanse er noe mer, og man kan si at det handler om hvordan man evner å bruke kunnskapen til å mestre noe.

Som lærer bør man derfor tenke igjennom hva kompetansemålene innebærer, og også hvordan man skal måle hvilken kompetanse elevene har oppnådd. Hvilke oppgaver bør man gi og hvilke spørsmål bør man stille for å undersøke elevenes kompetanse?

Blooms taksonomi er en måte å klassifisere kompetanse på. Gjennom å bruke begreper med høyere taksonomisk verdi vil man i større grad kunne måle kompetanse, mens hvis man bruker begreper med lavere verdi vil man i større grad måle kunnskap.

Eksempler på begreper som er hensiktsmessige å bruke for å undersøke kompetanse kan være

  • Gi eksempler på
  • Forklar
  • Sammenlign
  • Gi argumenter for/imot
  • Fortell om ulike årsaker
  • Vurder hvilken av disse som har hatt størst betydning
  • Hvordan tolker du

Når jeg vurderer elevenes kompetanse foretrekker jeg å ha åpne vurderinger. Det vil si at prøvespørsmål eller oppgaver er tilgjengelig på forhånd for elevene, slik at de kan vite hva de blir spurt om og kan forberede seg på dette. Det medfører at spørsmålene eller oppgavene også må ha en høy taksonomisk verdi, slik at man ikke kun måler «her og nå-kunnskap».

Her er et praksiseksempel fra temaet «Velferdsstaten» på 10.trinn. Spørsmålene ble gitt som en ITSL-prøve.

  1. Fortell om tre viktige hendelser i utviklingen av velferdsstaten. Begrunn hvorfor disse hendelsene har vært viktige.
  2. Begrunn meningen din om karensdag for å minske sykefraværet. Nevn ulike argumenter for og imot karensdag.
  3. Beskriv viktige trekk ved velferdsstaten i dag. Gi eksempler på ulike ordninger vi har i dag.
  4. Fortell hvilke utfordringer velferdsstaten står ovenfor i dag. Tips: Økonomi, arbeidsliv, befolkning.

Edit – Dette betyr ikke at man aldri skal spørre etter faktainformasjon. Mange ganger kan faktakunnskap være helt relevant å sjekke hos elevene.

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Blooms_taksonomi

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Underveis-og-sluttvurdering/

Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

5 kommentarer om “Kunnskap eller kompetanse?”

    1. Hvis du mener på å spørre etter faktakunnskap, så kan absolutt faktakunnskap indikere en kompetanse. Et eksempel på prøvespørsmål kan jo være «Nevn viktige årstall i norsk etterkrigshistorie». Hvis man har oversikt over disse vil det være en indikasjon på at eleven har oversikt over tidsperioden og mest sannsynlig kan si noe om disse hendelsene.
      Samtidig kan faktakunnskap likegod kamuflere kompetanse, som beskrevet i det omtalte innlegget fra Ida Kummervold i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Kan-alt-males-med-en-karakter-7970461.html#.VSPNWupmiOM.twitter).

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s