Eksamen i grunnskolen – hvor viktig er det egentlig?

Opplæringen i grunnskolen avsluttes med muntlig og skriftlig eksamen. Elevene trekker eksamensfag, og får en enkelt karakter som teller tilsvarende som fagkarakteren. Hvor viktig er denne eksamenen for elevene?

Jeg mener man bør ha lite fokus på viktigheten av eksamen ovenfor elevene, både som motivasjon og «trussel». Her er noen argumenter:

Elevene går ikke på skolen for å ta eksamen, men for å lære. Overdrevent fokus på eksamen underveis i undervisningen kan både føre til prestasjonsangst, «teaching the test»-problematikk og skape en ytre motivasjon som går på bekostning av den indre motivasjonen. Som lærer ønsker man ikke at elevene skal lære noe «fordi det kommer på eksamen», men fordi akkurat dette er viktig å lære og en del av en utdannelse. Hvis begrunnelsen for å lære noe er at man kun har bruk for det til eksamen bør man se på hva som egentlig er målsetningen for skolen.

Eksamen teller relativt lite
Elevene har 12 karakterer i tillegg til eksamenskarakterene. Det vil si at begge eksamenene til sammen teller 15 % av totalen. Det vil derfor være mer hensiktsmessig å ha fokus på å øke læringen i flere fag, ofte gjennom å jobbe med basisferdighetene. Dette vil kunne gi økt læring i flere fag.

Eksamenskarakteren endrer lite
For de aller fleste elever samsvarer eksamenskarakterene relativt godt med fagkarakterene. Dette medfører at eksamen vil ha enda mindre påvirkning på elevens karaktersnitt. Hvis man tenker seg at en elev har et snitt på 4, og på begge eksamener får 3, vil snittet bli 3,85. I praksis vil derfor karaktersnittet påvirkes lite av eksamen for de aller fleste. Over 85 % av elevene får også plass på førsteønsket sitt, som indikerer at for de aller fleste elever er eksamensresulatatene lite viktige for å få plass på ønsket studieprogram.

Avsluttende tanker
Jeg tenker at eksamensresultatene vil bli så gode som de kan bli for den enkelte, hvis man har fokus på læring fremfor prestasjon gjennom undervisningen i fagene. Ved å jobbe med ulike ferdigheter og elevenes kompetanse vil eksamensresultatet bli en logisk konsekvens av dette. Som lærer bør man ha fokus på dette, og at eksamen i seg selv ikke er stort og vanskelig for elevene.

Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

3 thoughts on “Eksamen i grunnskolen – hvor viktig er det egentlig?”

  1. Enig! I dag har mine elever fått beskjeden om at de kom opp i Norsk. De vil altså ha minst 5 karakterer i et fag på vitnemålet. De aller fleste var skuffet, og de aller fleste hadde håpet på matematikk. Jeg prøvde å formidle hvor lite det betyr i den store sammenhengen, men elevene er opptatt av hvordan de presterer. Til og med elever som allerede har kommet inn på skole til neste år lar seg stresse. En elev sa at hadde han kommet opp i matte visste han at karakteren ville bli 5 eller 6, men i Norsk kan han få alt fra 1 til 4. Eksamen er nok et element i skolen som har fått bestå alt for lenge uten at noen stiller spørsmål ved mål og mening for ordningen.

    Likt av 1 person

  2. Enig i flere av hovedpoengene deres (bloggpost og kommentar). Et argument for eksamen: Eksamen kan på sitt beste fungere som en kvalitetstests og en kvalitetssikring for elever, lærere og skoler.

    Lik

    1. Ja, det er jeg enig i. Og eksamen lagt opp på en måte som måler den kompetansen vi faktisk vil at elevene skal oppnå (samarbeid, finne og bearbeide informasjon, utøve kildekritikk, kunne eksperimentere, undersøke, tolke og presentere) vil jo absolutt kunne være relevant.

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s