Hvordan følge opp tilbakemeldinger du gir?

Når man gir elever tilbakemeldinger og tips til hvordan de kan jobbe videre for å øke kompetansen sin, er det som kjent helt avgjørende at rådene blir brukt i det videre arbeidet. Dette er ikke alltid like enkelt. Hvordan kan man følge opp de tilbakemeldingene elevene får?

Det kan være frustrerende å gi elever tilbakemeldinger som ikke synes å gi effekt på arbeidets kvalitet eller elevens innsats. Her er noen av mine tips til hvordan man kan følge opp slik at man får elever på riktig spor. Har du flere tips? Legg gjerne igjen en kommentar 🙂

  • Når man har vurdert en tekst eller et arbeid, gjør et tilsvarende arbeid på nytt. For eksempel kan man ta en ny fremføring på neste tema, eller ta den samme fremføringen en gang til. Da vil eleven lettere kunne utnytte en konkret tilbakemelding, fordi man får muligheten til å øve rett etter at man har fått en vurdering. Tar det uker og måneder FØR NESTE GANG minsker effekten av en tilbakemelding.
  • Gi elevene i lekse å lese tilbakemeldinger og tips, og bruk tid på at hver enkelt skal forklare hva tilbakemeldingen gikk ut på før de jobber videre. Da sikrer man at eleven har lest og forstått en skriftlig tilbakemelding.
  • Et annet leksetips kan være å be elevene diskutere tilbakemeldingen med foresatte og at forsatte skriver under på f.eks ukeplanen når det er gjort. Dette er en ufarlig lekse for både foresatte og elever, og alle kan mestre denne.
  • Gi tilbakemeldinger til elevene som er mer generelle og som beskriver fagkompetanse fremfor detaljkunnskap. Da vil tilbakemeldingene bli mer relevante for videre arbeid i faget og eleven vil i større grad se nytten av tilbakemeldingen.
    Her er et eksempel på en generell tilbakemelding fra kroppsøving:
    – Du bør jobbe med å være mer nøye når du trener tekniske ferdigheter. Senk tempoet, og tren med kvalitet. Da vil du lære inn en mer effektiv teknikk.
    Her er et eksempel på en spesifikk og detaljert tilbakemelding som gir liten verdi når man skifter tema i faget:
    – Du bør jobbe mer med armtak i crawl»
  • Bruk ulike former for egenvurdering (logg, «tommelvurdering», elevsamtaler) for å gi elevene mulighet til å reflektere rundt tilbakemeldingene de har fått, og for å sikre at de har forstått innholdet. Elevene kan også vurdere eget arbeid ut fra forrige tilbakemelding de fikk.
    Her er et eksempel på en tilbakemelding fra en refleksjonsoppgave:
    – Du har vist at du kan formulere egne argumenter, og at du kan vurdere disse opp mot motargumentene. Du har også vist at du kan nevne innvendinger som finnes mot argumentene du bruker, og at du kan argumentere tilbake mot noen av disse argumentene. For å øke kompetansen din i faget bør du jobbe med å finne flere motargumenter, slik at du får trent på å være kritisk mot dine egne meninger.
    Eleven får en ny innleveringsoppgave, og leverer denne inn. Læreren ser igjennom og vurderer innleveringen, før den leveres tilbake til eleven med oppgaven
    – Les tilbakemeldingen du fikk på forrige refleksjonsoppgave. Ut fra denne tilbakemeldingen, har du fått til å levere en tekst der du har vist at du har fått brukt denne tilbakemeldingen? Begrunn hvorfor/hvorfor ikke.

Gi gjerne en tilbakemelding på dette innlegget:

Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s