I vår region (6 kommuner) har det blitt utarbeidet felles maler for gjennomføring av muntlig eksamen. De siste årene har kommunene samarbeidet om muntlig eksamen, og vi bytter sensorer mellom kommunene. For å gjennomføre eksamen på en mest mulig lik måte har det blitt utarbeidet en mal for hvert fag med eksempeloppgaver og kjenntegn på måloppnåelse. Representanter fra skolene i de ulike kommunene har deltatt i utarbeidelsen av fagmalene.
Å ha en felles mal sikrer et felles utgangspunkt for faglærer og sensor, og forutsigbarhet for elevene. Den felles malen er også et godt utgangspunkt for «prøvemuntlig», og rubrikken med kjennetegn på elevens måloppnåelse
Her ligger vår lokale mal for samfunnsfag: Ny mal for muntlig eksamen i samfunnsfag.
I denne malen har vi førsøkt å ivareta at elevene skal få mulighet til å vise en bred kompetanse i faget. Oppgavene er derfor åpne, og med bilder/stikkord som kan veilede eleven i forberedelsen.
I utarbeidelsen av kjennetegn på kompetanse ligger malen relativt nært UDIRs veiledende nasjonale kjennetegn for standpunktkarakter i faget.
Hei, jeg ser på malen din for muntlige eksamensoppgaver og stusser på en ting, stikkorda som følger under oppgaven. Er de ment for elevene eller lærer/sensor? På vår skole har vi fått beskjed om at ledende stikkord og bilder ikke skal med på oppgavearket. Er praksis rundt forbi å legge til stikkord?
LikerLiker
Hei! Stikkordene er ment til hjelp for eleven. Hvordan man utarbeider muntlig eksamen avgjøres lokalt, så lenge man følger de nasjonale retningslinjene ellers. Vi har hatt som praksis å legge ved stikkord i vår region, men her finnes det helt sikkert ulik praksis.
LikerLiker
Takk for svar.
Mvh Kristin
LikerLiker