Glimt fra praksis #2

Her er et eksempel på en ITSL-prøve som har blitt brukt på 10.trinn/samfunnsfag. Prøven har blitt brukt for å undersøke elevens måloppnåelse i ulike kompetansemål, som ha blitt brutt ned til egne læringsmål.
Temaet har vært: Nyere konflikter og terror.

Læringsmål:

Jeg kan
– Fortelle hvordan konflikter i verden har endret seg
– Fortelle om ulike nyere konflikters årsaker og virkninger
– Beskrive ulike nyere konflikter ved bruke av faglige begreper
– Forklare årsakene til terror
– Begrunne egen mening om hvordan terror kan bekjempes

Kompetansemål som har blitt berørt i denne oppgaven har vært:

– Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
– skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
– drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet
– drøfte viktige omveltingar i samfunnet i nyare tid, og reflektere over korleis dagens samfunn opnar for nye omveltingar

 

Jeg har valgt å kun stille åpne spørsmål, for å kunne se etter elevenes kompetanse fremfor faktakunnskap. Med kompetanse tenker jeg sett opp mot kompetansemålene for faget/temaet, og hvordan elevene kan bruke kunnskapene sine til å løse mer komplekse oppgaver.
Gjennom åpne oppgaver må elevene selv formulere svar, og det er lettere å se etter evne til å se årsak/virkning, sammenligne, begrunne/argumentere og bruke iboende kunnskap.

Jeg har også valgt å la oppgavene ligge tilgjengelig for elevene gjennom hele temaet. Det sikrer at jeg jobber mot målet, samtidig som elevene ser hvordan de vurderes. At oppgavene er åpne har ingen negative virkninger – man kan ikke pugge seg til svarene, og hvis noen vil jobbe har de muligheten til å forberede seg ekstra.

For enkeltelever med spesielle utfordringer kan det være hensiktsmessig å gjøre oppgaven om til avkrysningsoppgaver, gå igjennom muntlig med elevene eller la dem bruke hjelpemidler som f.eks. lærebok. For å kunne vise frem kompetansen sin må elevene uansett vise evne til å bruke hjelpemidlene og formulere egne svar ut fra dette. I avkrysningsoppgaver bør man ha minst fire alternativer slik at man gjør det vanskeligere å tippe riktige svar.

Spørsmål til ITSL-prøven:

  1. Beskriv hva slags konflikt som foregikk i det tidligere Jugoslavia. Bruk de fagbegrepene du kjenner til.
  2. Forklar hvordan konflikter og krigføring har endret seg de siste 30 årene.
  3. Forklar bakgrunnen for «krigen mot terror».
  4. Begrunn meningen din om «krigen mot terror».
  5. Hva kan verdenssamfunnet gjøre for å hindre terroraksjoner? Nevn eventuelle negative sider ved forslagene dine.
  6. Velg en nyere konflikt. Fortell om ulike årsaker og virkninger av denne. Bruk de fagbegrepene du kjenner til.
Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s