Skolens vurderingssystem og samfunnets behov

Jeg mener dagens system for vitnemål i skolen har store mangler.

Når man går ut fra grunnskolen eller videregående skole får man et vitnemål med oversikt over fagkarakterer samt ordens- og oppførselskarakterer. En klar utfordring med dette systemet er at det ikke reflekterer mange av de ferdighetene eller den kompetansen man ønsker at elever skal ha opparbeidet seg i løpet av skoletiden.

Hvis man ser på den generelle læreplanen (som nå skal revideres) og samtidig tenker på hvilken kompetanse man har behov for i fremtidens samfunn, passer ikke dette særlig godt sammen med å kun få karaktervurderinger i enkeltfag i skolen. Man kan kanskje si at ordens- og oppførselskarakterer ivaretar noe av dette, men jeg mener dette ikke er tilstrekkelig. Mer om det i et annet innlegg senere!

Slik systemet er i dag måles et gjennomsnitt av fagkarakterene, og dette blir brukt som grunnlag for å søke videre til neste utdanningsnivå. En opplagt problemstilling er at snittet ikke nødvendigvis sier noe om kompetanse eller evner innenfor det området man søker seg videre til. Det sier heller ikke noe om mange fagovergripende kompetanser.
Slik jeg ser det blir det viktig i fremtiden blant annet å være kreativ, kunne samarbeide, være kritisk og kunne finne og bruke informasjon. Dette kalles for 21th Century skills – et begrep for fremtidens behov. Dessverre måler ikke skolen i dag noen av disse områdene i stor grad.

Et symptom på at vitnemål ikke sier nok om noens kompetanse for en jobb er behovet for ulike jobbintervjuer og referanser. Man kan selvfølgelig si at dette er hensiktsmessig uansett, men samtidig sier det noe om at vitnemålet utelater mye av den informasjonen man behøver for å vurdere en persons kvalifikasjoner til en jobb – nettopp fordi man ofte er ute etter «21th Century skills».
Samtidig er det min klare oppfatning at mange arbeidsgivere vektlegger de enkelte fagkarakterene eller karaktersnittet i stor grad i ansettelsesprosesser, noe som bekreftes av TUs undersøkelse. Her finnes det dog motstridende undersøkelser., f.eks. fra BT.

Etter min mening er vitnemål slik de utformes ved slutten av skoleåret hos Steinerskoler bedre når det gjelder å beskrive en elevs kjernekompetanse. Ved å gi en oppsummering av elevens sterke egenskaper og utvikling innen ulike områder som er mer fagovergripende mener jeg at man får et bedre bilde av eleven. I så måte virker denne vurderingsformen mer relevant for arbeidsgivere, samtidig som det gir eleven en oppsummering av ståsted innenfor viktige ferdigheter eleven vil trenge i fremtiden.

Slik jeg ser det vil det være en utvikling i riktig retning å utvide vitnemålene med en beskrivelse av elevenes fagovergripende kjernekompetanse. Hvis det er ønskelig at fagkararakter skal brukes som rangering til videre studier mener jeg det i hvert fall bør utarbeides et todelt vitnemål.

PS. Jeg har selv to barn i Steinerskolen.
Reklamer

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s