Hvordan vurdere muntlig aktivitet?

Ofte diskuteres det hvorvidt muntlig aktivitet i timene skal tas med i vurderingene i de enkelte fag, hvor mye aktiviteten skal telle eller den kan brukes til å vekte/vippe vurderingen. Men hvordan bør man egentlig vurdere muntlig aktivitet?

I vurderingsforskriften står det klart at grunnlaget for vurdering er de samlede kompetansemålene i et fag. Elevens nivå ut fra kompetansemålene skal vurderes, og eleven skal få mulighet til å vise kompetansen sin på ulike måter. Muntlig aktivitet og deltagelse er derfor en viktig arena for å kunne både øve og vise kompetanse.

I og med at elevene skal vurderes etter kompetansemålene vil det si at hvorvidt eleven er aktiv muntlig i klasserommet ikke skal være en del av vurderingen. Samtidig vil innholdet i det eleven vise deler av elevens kompetanse, og dette vil være en naturlig del av vurderingen. Slik jeg ser det gjelder dette både i formelle vurderingssituasjoner som fagsamtaler, muntlige framlegg osv., men også den løpende dialogen i klasserommet. Man kan altså ikke legge vekt på om eleven er muntlig aktiv eller ikke, men man kan legge vekt på det eleven viser frem gjennom den muntlige aktiviteten.

En elev som ofte deltar muntlig uten å vise relevant kompetanse vil derfor ikke kunne få uttelling for dette i en vurdering i faget. Det kan likevel være hensiktsmessig å gi eleven tilbakemelding på at det er positivt at eleven deltar aktivt, fordi man bidrar til det som skjer i klasserommet og engasjerer seg i undervisningen. Dette er en egenskap som er god å ha med seg videre.

En elv som sjelden eller aldri deltar muntlig, men som viser relevant kompetanse når eleven deltar, bør få uttelling for dette i en vurdering i faget. Som lærer må man på ulike måter se etter elevens kompetanse, og muntlig deltagelse er en av disse. En elev som sjeldent deltar muntlig bør likevel kunne få tilbakemelding på at det vil lønne seg over tid for eleven å delta aktivt, både fordi man får øvd på sine muntlige ferdigheter og fordi man blir en aktiv deltager og bidragsyter.
Man bør kunne forutsette at elever bidrar muntlig i formelle vurderingssituasjoner som muntlige presentasjoner, så lenge vurderingen er basert på kompetansemålene og fagets formål.

Eleven som ikke har spesielle grunner til å delta muntlig (f.eks. ulike diagnoser) bør få muligheten til så langt som mulig å vise kompetansen sin på andre måter.

Forfatter: Kjell Evensen

Tidligere lærer i ungdomsskolen. Nå prosjektleder/prosessveileder ved HiNN. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

4 kommentarer om “Hvordan vurdere muntlig aktivitet?”

  1. Hei, min sønn som går i 9.klasse hadde for to uker siden en fagsamtale i engelsk som skulle vurderes ut fra kriterier gitt på et målark. I de andre muntlige vurderingssituasjonene han har vært, har karakteren kommet forholdsvis raskt, maks 2 dager etter fremføringen. Nå har det imidlertid gått to uker og han har fremdeles ikke fått den. Er ikke dette litt rart? Læreren kan da umulig huske alle enkeltsamtaler så lenge etterpå. Hvor fort bør karakteren komme etter en muntlig fremføring syns du? Mvh Heidi

    Liker

    1. Hei! Som prinsipp mener jeg at tilbakemelding (om det er med eller uten karakter) bør komme så fort som mulig. Det kan være mange årsaker til at det tar noe tid å få tilbake en vurdering fra lærer (sykdom, fravær, ujevn arbeidsbelastning i perioder osv.), så hvis eleven ofte får tilbake vurderinger innen kun et par dager vil jeg si at det er veldig bra.
      At det tar et par uker er nok ikke uvanlig, selv om effekten av en vurdering kanskje blir mindre jo lengre tid det går. Trolig har læreren gjort sine notater underveis eller kort tid etter, så jeg ville i utgangspunktet ikke bekymret meg for at det denne gangen tar litt tid.
      Jeg ville nok bare bedt eleven spørre læreren om når de får tilbakemelding, og regne med at det kommer innen rimelig tid.

      Håper det var et greit svar 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar