Vurderingstips 13: Egenvurdering

Egenvurdering er ut fra John Hatties studier ansett som en effektiv måte å jobbe med vurdering på. Rune Stake Stavdal har satt opp en kort gjennomgang som viser dette på sin nettside teachertalk.no.
Elevene har forøvrig også rett til å være med og vurdere seg selv,  i tillegg til retten til å påvirke egen læring (Udir)

Gjennom egen refleksjon får elevene innsikt i egen kompetanse, hva de mestrer og hva de bør jobbe videre med. Elevenes egenvurdering kan også gi læreren innsikt i elevenes tanker rundt egen læring og lærerens undervisning.

Dylan Williams har skrevet om hvordan læreren sammen med elevene kan endre undervisningen slik at man når elevene på best mulig måte. Gjennom elevenes egenvurderinger (og vurderinger av undervisningen) kan læreren få innspill til hvordan undervisningen kan justeres underveis i et tema, og til neste gang et tema skal undervises.

Egenvurdering kan være nyttig både i oppstarten, underveis og som en evaluering av et tema eller en periode. En egenvurdering i oppstarten kan ta utgangspunkt i hva eleven allerede mestrer, og få eleven til å reflektere rundt hvordan man kan forbedre seg ytterligere. En egenvurdering underveis kan fokusere på hvor langt eleven har kommet, hva eleven ønsker å jobbe videre med eller evaluering av undervisningen. Egenvurdering til slutt vil være nyttig for å undersøke hvorvidt elevene har nådd målene eller ikke, og årsaker til dette. Vurdering av undervisningen og opplegget bør også være et tema i en egenvurdering mot slutten av en periode.

Egenvurdering kan logges/leveres i en læringsplattform, slik at eleven og læreren har denne tilgjengelig til senere bruk.

Eksempel på spørsmål til en egenvurdering, uavhengig av fag:

Underveis

  1. Beskriv målene for dette temaet
  2. Har du fått god informasjon om hva målene for temaet er?
  3. Har du fått tydelige tilbakemeldinger fra læreren på hva du mestrer?
  4. Fortell om hva du bør jobbe med i resten av denne perioden.

Til slutt

  1. Fortell om målene for dette temaet
  2. Hvilket av disse målene synes du at du har mestret best?
  3. Har du fått tydelig tilbakemelding fra læreren på hvordan du kan øke kompetansen din i faget?
  4. Hvilken tilbakemelding har du fått?
  5. Fortell om noe som har vært positivt/lærerikt ved undervisningen i dette temaet.
  6. Har du et tips til hvordan læreren kan gjøre undervisningen bedre?
Advertisements

Forfatter: Kjell Evensen

Lærer i ungdomsskolen. Blogger om Vurdering for læring i praksis.

1 thought on “Vurderingstips 13: Egenvurdering”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s